28.3.08

Med hue under armen...


...og armen i bind!!

Kom over et debattinnlegg hos dagbladet i dag skrevet av Marcela Montserrat Fonseca Bustos.

Der kritiserer hun bruken av plastposer, noe jeg forsåhvidt er enig i da dette er noe herk som ikke lar organisk bryte ned i naturen. Hun kommer også opp med noen (helt overflødige) spørsmål til Erik Solheim, og selv om jeg ikke er sjølvaste Erik, skal jeg ganske enkelt svare på disse spørsmålene som blir stilt.

1: Hva vil du og ditt departement gjøre for at vi som bor i Norge skal ha mulighet til å redusere vår bruk av plastposer i hverdagen?

La meg se om jeg skjønte spørsmålet riktig. Det er faktisk departementet da som må pålegge folk å bli mere miljøbevisste, da såklart via å avgiftsbelegge plastposer, slik at disse blir dyrere enn papirposer og berenett, slik at man ikke kan klage på at papirposene er så dyre lengre. Er det rart at skatter og avgifter må brukes som pressmiddel for å kontrollere folk i dag om de ikke makter å tenke en eneste selvstendig tanke, eller ta et eneste selvstendig valg.

2: Hva vil du og ditt departement gjøre med det faktum at plastposer i dag er det rimeligste alternativet når jeg står i butikken? For pengene en papirpose koster meg, kan jeg få nesten 4 plastposer. For prisen av en tøypose eller et bærenett kan jeg få omkring 30 plastposer.

Som jeg skrev over er den enkleste løsningen å avgiftsbelegge plastposer, slik at papirposene faktisk blir rimeligere enn plast. Det er jo selvsagt ingen som har oppdaget at norge er kapitalistisk, og at en plastpose koster en brøkdal å produsere i forhold til en papirpose.....hva om folk selv hadde valgt å totalboikotte plastposer...men nei, det er for vanskelig å velge selv. At et bærenett kan brukes om og om igjen spiller selvsagt heller ingen rolle, for akkurat i nuet når du står der i butikken er det selvsagt pengene i lomma som teller mest. At man i verdens rikeste land skal klage over en papirpose til en krone er jævla humoristisk....og jada, jada, det er ikke alle som har like mye bla.bla.bla..... dere dauer helt sikkert ikke av sult om dere faktisk velger den papirposen som koster en hel krone...fy f!!!

3: Hva gjør du og ditt departement for å sikre midler til forskning om utvikling av biologisk nedbrytbare poser som verner om mennesker og miljø?

Jeg har et bedre forslag. Hva om de pengene heller hadde blitt avsatt til litt inngående hjerneforskning blant den norske befolkning. Jeg er ganske så sikker på at hos en stormengde hadde de ikke funnet annet enn bææ....bæææ.bæææ....bææææææ!

Ingen kommentarer: